XVI. Benedek pápa:

"Fontos emlékeznünk arra, hogy a legnagyobb karitatív tevékenység éppen az evangelizáció, azaz „az Ige szolgálata”. Nincs jótékonyabb, azaz karitatívabb cselekedet a felebarát iránt, mint megtörni Isten Igéjének kenyerét, az evangélium jó hírének részesévé tenni, bevezetni őt az Istennel való kapcsolatba: az evangelizáció az emberi személy legnemesebb és legátfogóbb fejlődését segíti elő."
( XVI. Benedek pápa. Nagyböjti üzenet 2013).

2020. június 16., kedd

Június 14.

:              MTörv 8, 2-3. 14b-16a; 1 Kor 10, 16-17; Jn 6, 51-58

Az áldás kelyhe, amelyet megáldunk, nemde a Krisztus vérében való részesülés? S a kenyér, amelyet megtörünk, nemde a Krisztus testében való részesedés? Mi ugyanis sokan egy kenyér, egy test vagyunk, mivel mindnyájan egy kenyérből részesülünk.

 

Abban az időben így beszélt Jézus a zsidó tömeghez: „Én vagyok a mennyből alászállott, élő kenyér. Aki ebből a kenyérből eszik, örökké fog élni. Az a kenyér, amelyet én adok, az én testem a világ életéért.” Vita támadt erre a zsidók között: „Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?” Jézus így felelt nekik: „Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon. Mert az én testem valóban étel, és az én vérem valóban ital. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, az bennem marad, és én őbenne. Amint engem az élő Atya küldött, és én az Atya által élek, úgy az is, aki engem eszik, énáltalam él. Ez az égből alászállott kenyér! Nem az, amelyet atyáitok ettek és meghaltak! Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él!” Így tanított Jézus a kafarnaumi zsinagógában.

 

Jézus kafarnaumi beszéde megütközést és értetlenséget váltott ki a tömegből. Jézus tudta, hogy így lesz, mégsem enyhített mondanivalóján. Egészen világossá, egyértelművé tette, hogy nem az, akinek a nép akarja tenni, szeretné látni. Ő nem kenyeret osztó jótevő, a hagyományos értelemben vett földi király. Ő a mennyből alászállott élő kenyér. És nem olyan, aki úgy csillapítja a nép éhségét, mint Mózes idejében volt. Ő örök életet adó kenyeret kínál.

Nagyon is magától érthető a nép megbotránkozása azon, hogy az, aki előző nap még a kenyérszaporítás csodáját vitte végbe, most ilyen kijelentéseket tesz. Ha nem hisznek abban, hogy az előttük álló ember Jézus Krisztus, az Isten Fia, akkor ezek a tőle hallott szavak valóban meglepőek. De Jézus nem azért mondta ezt a beszédet, hogy megütközést váltson ki, kockáztatva azt is, hogy a tanítványai elhagyják. Köntörfalazás nélkül beszélt, mert az emberek üdvösségéről volt itt szó, vagyis arról, amiért voltaképp ember lett. „Amint engem az élő Atya küldött, és én az Atya által élek, úgy az is aki engem eszik, énáltalam él.”(Jn 6,57-58)

Az írástudó farizeusok a Jézus személyére vonatkozó ítéleteiket félre téve a szavakon túl észrevehették volna az összefüggéseket. Amikor ugyanis az Egyiptomból kivonuló zsidó nép megéhezett, Isten égi mannát adott nekik. Aztán eszükbe juthatott volna, hogy Jézus szavai arra az áldozati lakomára emlékeztetnek, amit ők a vallásukból nagyon is ismernek. Amikor ugyanis áldozatot mutatnak be Istennek, akkor a feláldozott állat testét magukhoz veszik, és ételként elfogyasztják, mint az Istentől megszentelt adományt.

Jézus a kenyérszaporítás, a vízen járás csodájával bizonyította, hogy uralkodik a természet erőin. Ezt a hatalmát fogja érvényesíteni, amikor a szenvedése előtti estén ünnepélyesen megalapítja az Oltáriszentséget.

Jézus kafarnaumi beszéde teste és vére felajánlását, értünk való odaadását jelzi előre egészen napjainkig. Az utolsó vacsorán hozzánk is szól. Megbízza apostolait, hogy ők is ezt tegyék az Ő emlékezetére. Ez idő óta folyik megállás nélkül a szentmise áldozat bemutatása, az Oltáriszentség kiszolgáltatása.

Jézus kortársainak nehéz volt felismerni Jézusban az Isten Fiát, nekünk is csak a hit által lehetséges felismerni Jézust az átváltoztatott kenyér és bor színe alatt.

 

Feladat a mai napra: Az Úr napján éljünk az áldozás lehetőségével, vagy végezzünk lelki áldozást.