Jn 3,13-17 (A
Szentháromság és az Eucharisztia)
Senki sem ment föl a mennybe, csak aki alászállt a
mennyből: az Emberfia (aki a mennyben van). Amint Mózes fölemelte a kígyót a
pusztában, úgy fogják fölemelni az Emberfiát is, hogy aki hisz benne, az el ne
vesszen, hanem örökké éljen. Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött
Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen. Nem
azért küldte el Isten a Fiát a világba, hogy elítélje a világot, hanem, hogy
üdvösséget szerezzen a világnak.
„Az eucharisztikus hit legfontosabb
tartalma magának Istennek a misztériuma, a szentháromságos szeretet. Jézusnak
Nikodémussal folytatott beszélgetésében találunk egy idevonatkozó megvilágosító
kijelentést: „Isten úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy
aki hisz benne, el ne vesszen, hanem örökké éljen. Mert Isten nem azért küldte
Fiát a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ”
(Jn 3,16-17). E szavak megmutatják Isten ajándékának legmélyebb gyökerét. Jézus
az Eucharisztiában nem „valamit” ad, hanem önmagát adja; a tulajdon testét
ajánlja föl és a tulajdon vérét ontja. Így ajándékozza saját létének
teljességét, kinyilatkoztatva ennek a szeretetnek ősforrását. Ő az örök Fiú,
akit az Atya odaadott értünk. Az evangéliumban azt is halljuk, hogy Jézus,
miután az öt kenyér és két hal megszaporításával jóllakatta a sokaságot,
azoknak, akik egészen a kafarnaumi zsinagógáig követték őt, mondja: „Az én
Atyám adja nektek az igazi kenyeret az égből; Isten kenyere az, aki leszállott
az égből és életet ad a világnak” (Jn 6,32-33), és a végén önmagát, a saját testét
és vérét azonosítja ezzel a kenyérrel: „Én vagyok a mennyből alászállott élő
kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér, amelyet adok, a testem a
világ életéért” (Jn 6,51). Jézus így az élet kenyerének nyilatkoztatja ki
magát, akit az örök Atya ajándékoz az embereknek.” (SC 7)
Feladat a mai napra: A mai szöveg alapján azon emelkedem, hogy milyen összefüggés
van a Szentháromság és az Eucharisztia között, és hogyan érzékelem a Szentháromság
jelenlétét, amikor részt veszek szentmisén.