Mt 5,17-20 (A
tízparancsolat az egyházi hagyományban)
Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt
vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni. Bizony mondom
nektek, míg ég és föld el nem múlik, egy i betű vagy egy vesszőcske sem vész el
a törvényből, hanem minden beteljesedik. Aki tehát csak egyet is eltöröl e
legkisebb parancsok közül, és úgy tanítja az embereket, azt igen kicsinek
fogják hívni a mennyek országában. Aki viszont megtartja és tanítja őket, az
nagy lesz a mennyek országában. Ezért mondom nektek: ha igazságotok nem múlja
felül az írástudókét és a farizeusokét, nem juttok be a mennyek országába.
Az egyházi hagyomány -- hűségesen a
Szentíráshoz és Jézus példáját követve -- alapvető fontosságot és jelentőséget
tulajdonít a Tízparancsolatnak. (KEK
2064). Szent Ágoston óta a "Tízparancsolatnak" kiemelkedő
helye van a keresztségre készülők és a hívők katekézisében. A 15. században
jött szokásba, hogy a Tízparancsolatot pozitív megfogalmazással rímekbe szedjék
a könnyebb megjegyzés kedvéért. Ezek a versek mindmáig használatosak. Az Egyház
katekizmusai többnyire a Tízparancsolatot követve adták elő a keresztény
erkölcstant. (KEK 2065). A
parancsolatok beosztása és számozása idők folyamán változott. A jelen
katekizmus a parancsolatok azon beosztását követi, amelyet Szent Ágoston
rögzített és amely a katolikus egyházban hagyományossá vált. Az evangélikusok
ugyanezt használják. A keleti atyák kissé eltérő beosztást alakítottak ki, ezt használják
az ortodox egyházak és a református közösségek. (KEK 2066). A tíz parancsolat Isten és a felebarát szeretetének
követelményeit hirdeti. Az első három inkább Isten szeretetére, a másik hét a
felebarát szeretetére vonatkozik. Mert miként a szeretetnek két parancsolata
van, melyektől -- az Úr mondja -- függ az egész Törvény és a Próféták, (...)
úgy a tíz parancsolat két kőtáblán adatott. Mert azt mondják, hogy három volt
írva az egyik táblára és hét a másikra (Szent Ágoston). (KEK 2067). A Trienti Zsinat azt
tanítja, hogy a Tízparancsolat kötelezi a keresztényeket, és a megigazult
embernek is meg kell tartania. (vö. Trienti Zsinat). A II.
Vatikáni Zsinat megerősíti, hogy "a püspökök, mint az apostolok utódai az
Úrtól, kinek átadatott minden hatalom a mennyben és a földön, küldetést kaptak
arra, hogy tanítsanak minden nemzetet és hirdessék az evangéliumot minden
teremtménynek, hogy az összes ember a hit, a keresztség, valamint a
parancsolatok teljesítése által elnyerje az üdvösséget." (II. Vatikáni Zsinat: LG 24). (KEK 2068).
Feladat a mai napra: Jézus rögtön nyilvános fellépésének kezdetén, a
hegyi beszédben mondta el világosan, hogy nem megszüntetni jött a törvényt, hanem
teljessé tenni. Nekünk is
feladatunk ennek követése. Hogyan tudom a mai nap folyamán megvalósítani a
testvéreim iránti szeretetemet, akár szüleim iránti tiszteletemet, akár
felebarátjaim jogainak védelmét.