1Sám
1,1-2.10-11.19-20 (A GYERMEKÁLDÁS)
Volt egy Ramatajimba való ember. Elkanának
hívták. Két felesége volt, az egyiket Hannának hívták, a másikat Peninnának.
Peninnának voltak gyermekei, Hannának azonban nem volt gyermeke. (Hanna) elkeseredettségében az Úrhoz
könyörgött, és nagyon sírt. Fogadalmat tett, és így szólt: „Seregek Ura, ha
tekintetbe veszed szolgálód nyomorúságát és megemlékezel rólam, ha nem
feledkezel meg szolgálódról, hanem megajándékozol egy fiúval, akkor az Úrnak
szentelem, olló ne érje fejét.” Másnap korán fölkeltek és leborultak az Úr
előtt. Aztán hazatértek Rámába. Elkana együtt volt feleségével Hannával, és az
Úr megemlékezett róla. Hanna fogant, és amikor elérkezett az ideje, fiút szült.
A Sámuel nevet adta neki, „mert - amint mondta - az Úrtól könyörögtem ki.”
„A Szentírás és az
Egyház hagyományos gyakorlata a nagy családokban Isten áldásának és a szülők
nagylelkűségének jelét látja. (KEK 2373) „Nagy fájdalma a házastársaknak,
amikor rájönnek terméketlenségükre. "Mit adhatsz nekem? - kérdezi Ábrám
Istentől. - Hiszen gyermek nélkül megyek el!" (Ter 15,2) "Adj nekem
gyermekeket, különben meghalok!" - kiáltja Ráchel a férjének, Jákobnak
(Ter 30,1).” (KEK 2374) „Az emberi terméketlenség csökkentésére irányuló
kutatások bátorítandók, föltéve, hogy "az emberi személy,
elidegeníthetetlen jogai, valódi és teljes javai" szolgálatában végzik
azokat, "Isten tervének és akaratának megfelelően" (Hittani
Kongregáció: Donum vitae instrukció, Bev. 2).“KEK 2375)
„Azok a technikák,
amelyek a házaspár számára idegen, harmadik személy bevonásával (sperma vagy
petesejt adományozásával, méh bérbeadásával) a közös szülőséget fölbontják,
súlyosan erkölcstelenek. Ezek a technikák (idegen spermával való [heterológ]
megtermékenyítés és beültetés) sértik a gyermeknek azt a jogát, hogy az általa
ismert és egymással a házasság köteléke által egyesült apától és anyától
szülessen. Megsértik a "házastársak kizárólagos jogát, hogy kizárólag a
másik által váljanak apává és anyává" (Hittani Kongregáció: Donum vitae
instrukció 2,1).” (KEK 2376)
„Amennyiben a
házaspáron belül kerül sor e technikák gyakorlására (homológ mesterséges
megtemékenyítés és beültetés), talán kevésbé elvetendők, de erkölcsileg
változatlanul elfogadhatatlanok maradnak, mert szétválasztják a nemi aktust az
élet továbbadásának aktusától. A gyermek létét megalapozó cselekedet többé már
nem olyan aktus, amelyben két személy kölcsönösen odaadja magát, hanem olyan
aktus, mely "a magzat életét és identitását orvosok és biológusok
hatalmára bízza, és az emberi személy eredete és sorsa felett a technika
uralmát vezeti be. Ez az uralmi viszony már önmagában is ellentmond annak a
méltóságnak és egyenlőségnek, melynek közösnek kell lennie a szülők és a
gyermekek között" (Hittani Kongregáció: Donum vitae instrukció 2,5).
"A nemzést erkölcsi szempontból nézve megfosztják sajátos tökéletességétől,
amikor nem a házastársi aktus, azaz a házastársi egyesülés sajátos gesztusának
gyümölcseként akarják (...); csak a házastársi aktus két jelentése közötti
összefüggés és az ember egységének tiszteletben tartása van összhangban az
emberi személy méltóságának megfelelő nemzéssel" (Hittani Kongregáció:
Donum vitae instrukció 2,4).” (KEK 2377)
„A gyermek nem
járandóság, hanem ajándék. "A házasság legnagyobb ajándéka" egy új
emberi személy. A gyermeket nem szabad tulajdonnak tekinteni, mintha követelni
lehetne a "gyermekhez való jogot". Ezen a téren egyedül a gyermek
rendelkezik igazi jogokkal; tudniillik, hogy "szülei házastársi szeretete
sajátos aktusának gyümölcse legyen, hogy fogantatása pillanatától kezdve
személyként tiszteljék" (Hittani Kongregáció: Donum vitae instrukció 2,8)
(KEK 2378)
„Az evangélium
megmutatja, hogy a testi terméketlenség nem abszolút rossz. Azok a házaspárok,
akik kimerítették a jogos orvosi segítségnyújtás lehetőségeit és terméketlenek
maradnak, kapcsolódjanak az Úr keresztjéhez, ami minden lelki termékenység
forrása. Elhagyott gyermekek örökbefogadásával és mások javára végzett komoly
szolgálatokkal megmutathatják nagylelkűségüket.” (KEK 2379)
Feladat a mai napra: Hanna magatartásához
hasonlóan Istenhez fordulhatunk imádságban, nem csupán saját érdekeinkkel,
hanem azokért a házaspárokért is könyörgünk, akik már régóta szeretnének
gyermeket.