Lk 1,46-55 (A szemlélődés útja)
46Mária így szólt: „Lelkem magasztalja
az Urat, 47és szívem ujjong megváltó
Istenemben, 48mert rátekintett
szolgálója alázatosságára. Íme, mostantól fogva boldognak hirdet minden
nemzedék, 49mert nagyot tett velem a
Hatalmas, és Szent az ő neve. 50Irgalma
nemzedékről nemzedékre az istenfélőkkel marad. 51Karja
bizonyságot tett hatalmáról: szétszórta a szívük szándékában gőgösöket, 52letaszította trónjukról a hatalmasokat, az
alázatosakat pedig fölemelte. 53Az
éhezőket javakkal töltötte el, de a gazdagokat üres kézzel küldte el. 54Gondjába vette szolgáját, Izraelt,
megemlékezve irgalmáról, 55amelyet
atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak örökre megígért.”
„A rózsafüzér ugyanis
– jóllehet jellegzetesen máriás imádság – lényegét tekintve krisztologikus.
Alkotóelemeinek egyszerűségében sűrítve tartalmazza az egész evangéliumi
üzenet mélységét, melynek mintegy rövid összefoglalása. Benne visszhangzik
Mária imádsága, az ő örök Magnifikátja, a megváltó megtestesülés
művéért, mely az ő szűz méhében kezdődött el. A rózsafüzérrel a keresztény nép beiratkozik
Mária iskolájába, hogy bevezessék Krisztus arca szépségének
szemlélésébe és az ő szeretete mélységének megtapasztalásába. A rózsafüzér
által a hívő kegyelmek bőségét nyeri el, mintegy magának a Megváltó Anyjának
kezéből.” (RVM 1)
„De annak, hogy újra
határozottan javasoljuk a rózsafüzér imádkozását, a legfontosabb indítéka a
következő tény: a rózsafüzér az egyik legalkalmasabb eszköz annak
előmozdítására, hogy a hívők a szemléljék a Krisztus-misztériumot. E
szemlélődést a Novo millennio ineunte apostoli levélben úgy mutattam
be, mint az életszentség igaz és sajátos pedagógiáját: „Olyan kereszténységre
van szükség, mely elsősorban az imádkozás művészetéről ismerhető fel”.
Miközben a kortárs kultúrában – sok ellentmondás közepette – újjáéled a
spiritualitás igénye, melyet más vallások befolyása is táplál, még sürgetőbb,
mint korábban, hogy keresztény közösségeink „az imádság hiteles iskoláivá”
legyenek.
A rózsafüzér a
keresztény szemlélődés legjobb és legdicséretesebb hagyományához tartozik.
Nyugaton fejlődött ki, sajátosan elmélkedő imádság, s bizonyos módon megfelel a
keleti kereszténység talaján kisarjadt „a szív imádságá”-nak vagy a
„Jézus-imádság”-nak.” (RVM 5)
Feladat a mai napra: Máriával
együtt, az ő lelkületével elimádkozom a Magnifikátot és válogatok magamnak egy
mondatot, amelyet most közelebb érzek magamhoz, és a nap folyamán ismételgetek.