1Kor 12,12-27 (Ti Krisztusnak teste vagytok, s egyenként tagjai.)
A test
ugyan egy, de sok tagja van, a testnek ez a sok tagja azonban mégis egy test.
Így Krisztus is. Mi ugyanis mindnyájan egy Lélekben egy testté lettünk a
keresztséggel: akár zsidók, akár pogányok, akár rabszolgák, akár szabadok.
Mindannyiunkat egy Lélek itatott át. Mert a test nem egyetlen tagból áll, hanem
sokból. Ha a láb azt mondaná is: „Nem vagyok kéz, tehát nem tartozom a
testhez”, azért a testhez tartozik. Ha pedig a fül azt mondaná: „Nem vagyok
szem, tehát nem tartozom a testhez”, azért a testhez tartozik. Ha
a test csupa szem volna, hol maradna a hallás? Ha meg csupa hallás, hol volna a
szaglás? Isten határozta meg minden egyes tag feladatát a testben, tetszése
szerint. Ha valamennyi egy tag volna, hol volna a test? Így azonban sok a tag,
de a test csak egy. A szem nem mondhatja a kéznek: „Nincs rád szükségem” vagy a
fej a lábnak: „Nincs rád szükségem.” Ellenkezőleg, a gyöngébbnek látszó tagok
sokkal szükségesebbek. Sőt a test alacsonyabb rendű tagjait nagyobb gonddal
vesszük körül, és a tisztességtelen tagok nagyobb tisztességben részesülnek, a
tisztességes tagoknak ugyanis nincs erre szükségük. De Isten alkotta így a
testet, és azért részesítette az alacsonyabb rendű tagot nagyobb tisztességben,
hogy a testben ne támadjon meghasonlás, hanem a tagok törődjenek egymással. Ha
szenved az egyik tag, valamennyi együtt szenved vele, s ha tiszteletben van
része az egyik tagnak, mindegyik örül vele. Ti Krisztusnak teste vagytok, s
egyenként tagjai.
Mi
az a valóság, hogy Krisztus misztikus teste? Az egyház az évezredek során több
képpel próbálta megragadni saját valóságát, mert maga is érzi, hogy egy mély
misztérium, ilyen kép pl. az akol, a nyáj, Isten szent temploma, az Isten népe,
Krisztus jegyese (vö. II. Vatikáni Zsinat. Lumen Gentium 6). Hiszen az egyház
nem csupán egy intézmény, egy szervezet, és nem is egy klub. Van, ami mélyen
összeköt bennünket egymással: a keresztség által mindannyian Isten gyermekei
lettünk, egy test lettünk Krisztusban. Ez a Krisztusban és Krisztussal való
élet jellemzi az egyházat, melynek végső célja és beteljesedése az egység Isten
országában. Minden kép ennek egy mozzanatát próbálja megvilágítani. Az egyik
legismertebb kép, mely kifejezi az egyház szerves egységét, Krisztus misztikus
testének képe, melyet Szt. Pál több helyen is használ. Pál rá akar mutatni a
test képével arra, hogy minden egyes tag fontos, és egymáshoz tartozik. Ezt nagyon
képletesen fejezi ki a mai igerészben. Számára nincsenek fontosabb és kevésbé
fontos, értékesebb és kevésbé értékes testrészek. Nincsen nélkülözhető testrész
vagy szerv. Bár tudjuk az orvostudományból, hogy egy emberi test még teljesen
működőképes, ha pl. nincsen lába vagy keze, vagy akár csak egy veséje maradt.
De valahol érezzük, hogy az már nem teljes élet. Aki elveszített egy lábat vagy
kezet jól tudja, hogy még akkor is fáj az a testrésze, ha már nincsen ott. Hogy
lehet ez? Testünk nagyon jó tanítómesterünk lehet abban, hogyan viszonyuljunk
egymáshoz, és hogyan tagozódunk be Isten valóságába.
Feladat a mai napra: Szánjunk időt arra,
hogy érzékenyen megfigyeljük saját testünket. Hogyan működik? Mennyire magától
értetődő számomra, hogy a szívem dobog, és a tüdőm lélegzik, hogy mindkét
kezemet tudom használni, tudok járni, tudok gondolkodni, tudok beszélni és
látni, hallani és illatokat érezni. Vagyis, ha valami már nem működik, akkor
annak hiányát hogyan érzékelteti velem a testem? Isten szereti a testemet,
szeretetből teremtette és tartja életben. Meditációmat befejezhetem mély
hálaadással.