Lk 11,33-36 (Vigyázz hát!)
Senki sem gyújt világot, hogy eltakarja vagy a véka
alá rejtse. Inkább a tartóra teszi, hogy aki csak belép, lássa világát. A
tested világa a szemed. Ha szemed ép, egész tested világos. De ha a szemed
rossz, egész tested sötét. Vigyázz hát, nehogy sötétség legyen benned a
világosság. Ha tested csupa világosság és nincs benne semmi sötétség, olyan
világos lesz egészében, mintha a villám fénye világította volna meg.”
A
mai napon Jézus a világosságról és a sötétségről beszél. Lukács evangélista az
ezt megelőző vitákra való tekintettel állította össze a különböző Jézusi
szóképeket. Talán ezért találjuk itt ezeket a világosságról szóló mondatokat,
melyek első olvasásra talán nem is olyan könnyen érthetőek, mint akár más
evangélistáknál (vö. Mt 5,15; 6,22-23; Mk 4,21). Jézus rámutat a világosság
funkciójára, szerepére: hogy látható legyen ! Elsősorban Jézus maga a
világosság, akit az Atya a világba küldött. „Az igazi világosság, aki minden
embert megvilágosít, a világba jött,”, írja János evangélista róla (Jn
1,9). És ez a világosság nem akar elrejtőzni, hanem, hogy mindenki lássa, lássa
jeleit, jótetteit. Máté evangélista azonban Jézus szavait (Senki sem gyújt
világot,..) azonnal a tanítványokra, Jézus
követőire vonatkoztatja,: „Úgy világítson a ti világosságotok az emberek
előtt, hogy lássák jótetteiteket és dicsőítsék Atyátokat” (Mt 5,16). Lukács
pedig a második szóképhez, illetve hasonlathoz kapcsolja a hallgatókhoz
intézett felszólítást: Vigyázz hát! Ha azt szeretnénk, hogy
életünk világos legyen, ahhoz szükséges, hogy szemünk ép legyen, vagyis, hogy
elfogadjuk a világosságot, amely maga Jézus. A sötétség itt azt jelenti, ha jeleket
kérnénk, vagy a gonosz hatalmának adnánk helyet bensőnkben. Hogyan, miként
engedjük meg, hogy Jézus világossága bevilágítson minket? Kérjük, hogy
világossága olyan legyen, mint a villám
fénye.
Feladat a mai napra: Kérem
Jézustól, hogy adja meg nekem a fényt és mondja meg, milyen jótettel mutassam
meg a szeretet világosságát.