Jn 1,29-34 (János előfutár, próféta és
Keresztelő)
Másnap,
amikor János látta, hogy Jézus feléje tart, így szólt: „Nézzétek, az Isten
Báránya! Ő veszi el a világ bűneit. Róla mondtam: A nyomomba lép valaki, aki
nagyobb nálam, mert előbb volt, mint én. Én sem ismertem, de azért jöttem vízzel
keresztelni, hogy megismertessem Izraellel.” Ezután János tanúsította: „Láttam
a Lelket, amint galamb alakjában leszállt rá a mennyből, s rajta is maradt.
Magam sem ismertem, de aki vízzel keresztelni küldött, azt mondta: Akire látod,
hogy leszáll a Lélek s rajta is marad, az majd Szentlélekkel fog keresztelni.
Láttam és tanúskodom róla, hogy ő az Isten Fia.”
A mai idézet és
az Egyház Katekizmusának részei Szent János alakját állítják elénk mint az Úr
előfutárát, mint prófétát és mint keresztelőt. Érdemes figyelni, hogyan végezte
a Szentlélekben sajátos küldetését, és hogy hogyan ismerte fel magának a
Szentléleknek a jelentését. „János
"az eljövendő Illés" (vö. Mt 17,10-13). A Szentlélek tüze lakik benne
és futtatja (mint előfutárt) az Úr előtt, aki jön. Jánosban, az előfutárban a
Szentlélek készít "az Úrnak tökéletes népet" (Lk 1,17).” (KEK 718)
„János "több, mint próféta" (vö. Lk 7,26a): Szentlélek őbenne
teljesíti be "a próféták által mondottakat". János zárja le a
prófétáknak Illéssel kezdődött ciklusát (vö. Mt 11,13-14). Hirdeti, hogy küszöbön áll Izrael
vigasztalása; ő az érkező Vigasztaló "hangja" (vö. Jn 1,23; Iz
40,1-3). János, miként majd a
Szentlélek is, "tanúságul jött, hogy tanúságot tegyen a
világosságról" (Jn 1,7; vö. Jn 15,26; 5,33). Így Jánosban a Szentlélek beteljesíti
"a próféták vizsgálódásait" és az angyalok "vágyakozását"
(vö. 1Pt 1,10-12): "Akire
majd látod, hogy leszáll a Lélek, és rajta marad, Ő az, aki Szentlélekben
keresztel. És én láttam és tanúskodtam róla, hogy Ő az Isten Fia. (...) Íme, az
Isten Báránya!" (Jn 1,33-36) (KEK 719) „Végül a Szentlélek az előkép-Keresztelő
Jánossal elindítja azt, amit Ő maga Krisztussal és Krisztusban fog
megvalósítani: az "istenhasonlóság" visszaállítását az emberben.
János keresztsége a bűnbánatra szólt, a vízben és Lélekben való keresztség új
születés lesz (vö. Jn 3,5).”
(KEK 720)
Feladat a mai napra: János jellemző tulajdonságával, az
alázattal felhívom mások figyelmét Jézus
személyére.