XVI. Benedek pápa:

"Fontos emlékeznünk arra, hogy a legnagyobb karitatív tevékenység éppen az evangelizáció, azaz „az Ige szolgálata”. Nincs jótékonyabb, azaz karitatívabb cselekedet a felebarát iránt, mint megtörni Isten Igéjének kenyerét, az evangélium jó hírének részesévé tenni, bevezetni őt az Istennel való kapcsolatba: az evangelizáció az emberi személy legnemesebb és legátfogóbb fejlődését segíti elő."
( XVI. Benedek pápa. Nagyböjti üzenet 2013).

2020. április 9., csütörtök

Április 5.

Iz 50,4-7; Fil 2,6-11; Mt 21, 1-11, Mt 26, 14-27. 66
Közben Jézust a helytartó elé állították. A helytartó megkérdezte tőle: „Te vagy-e zsidók királya?” Jézus ezt felelte: „Magad mondtad!” S miközben a főpapok és a vének vádaskodtak ellene, ő nem szólt egy szót sem. Pilátus végül megkérdezte: „Nem hallod, mi mindennel vádolnak?” Ő azonban neki sem válaszolt egyetlen szóval sem, és a helytartó nagyon csodálkozott ezen. Szokásban volt, hogy az ünnep alkalmával a helytartó szabadon bocsát egyet a foglyok közül, akit a nép kíván. Volt akkor egy Barabás nevezetű, hírhedt rabjuk. Amikor összegyülekeztek, Pilátus megkérdezte: „Mit akartok, melyiket bocsássam el a kettő közül: Barabást vagy Jézust, akit Krisztusnak is neveznek?” Tudta ugyanis, hogy csak irigységből adták őt a kezébe. Míg ott ült ítélőszékében, a felesége üzenetet küldött neki: „Ne avatkozz annak az igaznak a dolgába! Ma éjjel álmomban sokat szenvedtem miatta!”
De a főpapok és a vének felbiztatták a népet, hogy Barabást kérjék, Jézust pedig veszítsék el. Amikor tehát a helytartó feltette a kérdést: „Mit akartok, melyiket bocsássam el a kettő közül?”, ők ezt válaszolták: „Barabást!” Erre Pilátus megkérdezte: „És mit tegyek Jézussal, akit Krisztusnak neveznek?” Mindannyian ezt felelték: „Keresztre vele!” Ő újra kérdezte: „De hát mit követett el?” Mire azok még hangosabban kiáltozták: „Keresztre vele!”
Pilátus látta, hogy semmire sem megy velük, sőt, csak fokozódik a zavargás. Ezért vizet hozatott, és a nép szeme láttára megmosta a kezét ezekkel a szavakkal: „Én ártatlan vagyok ennek az igaznak vére ontásában. Ez a ti dolgotok!” Erre az egész nép így kiáltott: „A vére rajtunk és a gyermekeinken!” Ekkor szabadon bocsátotta nekik Barabást, Jézust pedig megostoroztatta, és elrendelte a keresztre feszítést.

A mai vasárnapot Virágvasárnapnak szoktunk nevezni, de más elnevezése is van, mégpedig „az Úr szenvedésének vasárnapja”. Ez a két név visszatükrözi a mai liturgiának két fontos momentumát: A mise elején Jézus Jeruzsálembe való bevonulására emlékezünk, az evangéliumban pedig Jézus kínszenvedésének történetét hallhatjuk Szent Maté evangélista szerint. A liturgiában újra átélhetjük Jézus életének e két, egymással nagyon ellentétes pillanatát. Amikor Jézus szamárháton bevonult Jeruzsálembe, királyként ünnepelte „az utána vonuló tömeg és így kiáltozott: Hozsanna Dávid fiának! Áldott, aki az Úr nevében jön! Hozsanna a magasságban!”. Néhány nap múlva újra felvonult a tömeg, de akkor Pilátus kérdésére, hogy mit tegyen azzal az emberrel, akit a zsidók királyának neveznek, azt kiáltották: „Feszítsd őt keresztre!”. Ma „Hozsanna!”, holnap „Keresztre vele!”. Jézus látszólag a tömeg önkényeskedésének volt kiszolgáltatva, ahogyan a mondás tartja: Egyszer fenn, egyszer lenn. Napjainkban is latjuk, amint a leghíresebb sztárok, politikusok sem menekülhetnek meg a lecsúszásoktól. És igaz, hogy a tömegnek, a közvéleménynek – és azoknak, akik azt befolyásolják – hatalmuk van, akkoriban ugyanúgy mint ma. Jézus sorsát azonban csak annyiban befolyásolhatták, amennyiben rajta a próféták jövendölése és Isten akarata teljesedett be. „Ami róla írva volt, azt cselekedték vele.” Ha ebből a szempontból hallgatjuk a passiót, felfedezhetjük ennek szépséges üzenetét. Semmi sem történhet vele az Atya akaratán kívül. Jézus a Jeruzsálembe való bevonulás szimbolikus cselekményével félreérthetetlenül Zakariás próféta szavára akart emlékeztetni: „Nézd, királyod jön hozzád, szerényen, szamárháton”. Ezáltal lehetőséget adott arra, hogy felismerjék és befogadják őt mint a megígért Messiás-királyt. Nem tudjuk, hogy akik elfogadták őt ugyanazok voltak-e, mint akik néhány nap múlva azt kiabálták: „Keresztre vele!”. Ezek inkább olyanok lehettek, akik más messiást vártak, például olyan valakit, mint Barabás. A szentatya szerint „A választás, hogy Jézus vagy Barabás nem véletlen; mert a messianizmus két alakja áll szemben egymással. A 'Bar-Abbasz' annyit jelent, mint 'az atya fia'. Ez tipikus messiási elnevezés, … .Tehát két messiás között kell választani: az egyik, aki a harcot vezeti, aki szabadságot és a saját országát kínálja, a másik ez a titokzatos Jézus, aki önmagunk elvesztését hirdeti, mint az élet felé vezető utat. Csodálkozhatunk-e, hogy a tömeg Barabást részesítette előnyben? Ha ma kellene választanunk, lenne Jézusnak, Mária fiának, az Atya fiának esélye?” (XVI. Benedek. A Názáreti Jézus 49.o.). Ma újra végbemegy szemünk előtt Jézus passiója. Hol helyezem el magamat a passióban? Kinek állását foglalom el Jézussal szemben? Mennyire függök a közvéleménytől? Őszinte szívvel keressük választ ezekre a kérdésekre.

Feladat a hétre: Ezen a héten próbáljuk Jézust közelebbről követni, több időt száni az imádságra és virtuálisan részt venni a Nagyhét liturgiájában.