Bír 13,2-7.24 (a Szeplőtelen Fogantatás)
Volt egy Szoreából, Dán törzséből való ember, Mánoah volt a neve. Felesége
meddő volt, és nem volt gyermeke. Az Úr angyala megjelent az asszonynak, és így
szólt hozzá: „Magtalan vagy és nincs fiad. Most azonban vigyázz magadra, ne
igyál se bort, se szeszes italt, és tisztátalant se egyél, mert fogansz és fiút
szülsz. Borotva ne érintse fejét, mert ez a gyermek Isten nazírja lesz anyja
méhétől fogva. Ő lesz, aki majd elkezdi Izraelt kiszabadítani a filiszteusok
kezéből.” Az asszony elment, és elmondta férjének: „Megszólított Istennek egy
embere. Isten angyalára hasonlított, olyan fönséges volt. Megkérdeztem tőle,
honnan jött, de nem mondta meg nekem a nevét. Ellenben így szólt hozzám:
Fogansz és fiút szülsz. Ezért mostantól ne igyál se bort, se szeszes italt, és
ne egyél semmi tisztátalant, mert ez a gyermek Isten nazírja lesz anyja méhétől
kezdve halála napjáig.” Az asszony fiút szült, és Sámsonnak nevezte el.
Isten az ószövetségi időben
jelképekben jelezte azt, ami az idők teljességében megvalósult. Sámson
születése és küldetése előképe Jézus Krisztus születésének és küldetésének.
Sámson édesanyában, a választott nép megmentőjének édesanyjában pedig Mária
előképét látjuk. Arra figyelmeztette az angyal Sámson édesanyját fogantatása
előtt: „Most azonban vigyázz
magadra, ne igyál se bort, se szeszes italt, és tisztátalant se egyél, mert
fogansz és fiút szülsz.” Máriát pedig, hogy az Üdvözítő Anyja legyen, Isten
e nagy feladathoz méltó külön ajándékkal látta el: „Gábor angyal az üdvözletkor
mint "kegyelemmel teljest" köszönti őt. Valóban teljesen Isten
kegyelmének kellett őt vezérelnie ahhoz, hogy meghívásának üzenetére hitének
szabad beleegyezését tudja adni. Az Egyházban a századok folyamán vált
tudatossá, hogy Mária, akit Isten "eltöltött kegyelemmel",
fogantatásától fogva meg volt váltva. Ezt vallja a Szeplőtelen Fogantatás
dogmája, melyet IX. Pius által 1854-ben hirdetett ki: "A Boldogságos Szűz
Máriát fogantatásának első pillanatában a mindenható Isten egyedülálló kegyelme
és kiváltsága Jézus Krisztusnak, az emberi nem Megváltójának érdemeire való
tekintettel az eredeti bűnnek minden szeplőjétől érintetlenül megóvta."
"Az egészen egyedülálló szentség" teljes ragyogása, mellyel
"fogantatásának első pillanatától kezdve tündökölt", Krisztustól
származik. Mária "Fiának érdemeire való tekintettel fenségesebb módon lett
megváltva". Az Atya őt minden teremtett személynél jobban "megáldotta
(...) minden áldással a mennyekben, Krisztusban" (Ef 1,3). Ő
"választotta ki" őt "Őbenne a világ teremtése előtt", hogy
szent és szeplőtelen legyen "az Ő színe előtt a szeretetben". A
keleti Egyház atyái az Istenanyát "Egészen Szent"-nek (Panhagia)
nevezik, s úgy ünneplik és magasztalják, mint "a bűn minden szennyétől
mentes Istenszülőt, akit a Szentlélek alkotott és formált új
teremtménnyé". Isten kegyelme által Mária egész élete folyamán mentes
maradt minden személyes bűntől.”[1]
Kérjük Szűz Mária közbenjárását, hogy mi is egyre jobban haladjunk a szentség
útján és elkerüljük a bűnt.
Feladat a mai napra: Imádkozom a várandós nőkért,
főleg azokért, akik még azon gondolkodnak, vajon elfogadják-e, vagy sem, és azokért
a párokért, akik szeretnének, de még nem részesültek gyermekáldásban.