Ef 3, 8-12.14-16 (Az Eucharisztia a Szentháromság ingyenes
ajándéka)
Nekem, … jutott osztályrészül a
kegyelem, hogy Krisztus felfoghatatlan gazdagságát hirdessem a pogányoknak, 9és felvilágosítsak minden embert, hogyan
valósult meg ez a titok, amely kezdettől fogva el volt rejtve az Istenben, a
mindenség teremtőjében, 10hogy most az
Egyház által az Isten szerfölött sokrétű bölcsessége nyilvánvalóvá legyen a
mennyei fejedelemségek és hatalmasságok előtt. 11Ez
volt az ő örök szándéka, amelyet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban
megvalósított, 12a benne való hit
által van bizalmunk és biztonságos utunk Istenhez. 14Ezért meghajtom térdemet az Atya
előtt; 15tőle származik minden
közösség az égben és a földön. 16Adja
meg nektek dicsőségének gazdagsága szerint, hogy Lelke által megerősödjetek
benső emberré, 17hogy a hittel
Krisztus lakjék szívetekben, s gyökeret verjetek és alapot vessetek a
szeretetben.
„Az Eucharisztiában tárul föl a
szeretet terve, mely az egész üdvtörténetet vezérli (vö. Ef 1,10; 3,8-11). Az
üdvtörténetben a Háromságos Isten, aki önmagában a szeretet (vö. 1 Jn 4,7-8),
teljesen egyesült a mi emberi állapotunkkal. A kenyérben és a borban, melyeknek
színe alatt Krisztus nekünk ajándékozza magát a húsvéti vacsorán (vö. Lk
22,14-20; 1 Kor 11,23-26), a teljes isteni élet érkezik hozzánk és közli magát
velünk a Szentség alakjában. Isten az Atya, a Fiú és a Szentlélek közötti
szeretet tökéletes közössége. Az ember már a teremtésben arra hivatott, hogy
bizonyos mértékben osztozzon Isten éltető leheletében (vö. Ter 2,7). De csak a
meghalt és föltámadott Krisztusban és a Szentlélek mérték nélküli kiáradásában
(vö. Jn 3,34) lettünk részesei Isten legmélyebb valóságának. Jézus Krisztus
tehát, „aki az örök Lélek által saját magát adta tiszta áldozatul az Istennek”
(Zsid 9,14), az eucharisztikus ajándékkal magát az isteni életet közli velünk.
Egy abszolút ingyenes ajándékról van szó, mely kizárólag Isten ígéretéből következik
és meghalad minden mértéket. Az Egyház hűséges engedelmességgel fogadja,
ünnepli és imádja ezt az ajándékot. A „hit misztériuma” a szentháromságos
szeretet misztériuma, és kegyelemként kaptunk meghívást, hogy részesedjünk
belőle. Ezért nekünk is föl kell kiáltanunk Ágostonnal együtt: „Ha látod a
szeretetet, a Szentháromságot látod!” (De Trinitate,
VIII, 8, 12)“ (SC 8)
Feladat a mai napra: A Szentháromság vasárnapjára készülve a mai imádságomban
külön-külön fordulok a Szentháromság minden egyes személyéhez. Amellett kérem a
kegyelmet, hogy megoszthassam szeretetét körülöttem lévő embertársaimmal.